Bob Dylan - En urusel "performer"

Nu har jag varit snäll under en ganska lång period. Det är m.a.o. dags att röra upp lite i grytan.
Jag vet att många kommer att bli provocerade nu, speciellt en viss skånsk Simon.

Först av allt måste jag säga att jag verkligen respekterar Bob Dylan då han har en utav de största låtskrivarna, men det är är just detta...han är en fantastisk låtskrivare och där slutar historien.
Det är ren och skär fakta hans låtar blir som bäst när någon annan artist spelar in dem. Gamle Bob kan - och har aldrig- kunnat sjunga och trots att han hållit på i femtio år så låter det som om någon plågar ett djur när han tar fram trynorgeln.
Dessutom så verkar det inte som om han ens uppskattar sina fans. Nå, då så, sätt dig hemma och skriv låtar åt musiker som kan spela och sjunga!

Exempel på låtar som det gjorts bättre covers på;

Dylan-låt                                    Cover-artist  
All Along The Watchtower         Jimi Hendrix
Blowin' in The Wind                   Hollies
It Ain't Me Babe                         Johnny Cash & June Carter
Mr. Tambourine Man                 Byrds
Just Like a Woman                     Joe Cocker
The Mighty Quinn                     Manfred Mann

Listan kan göras mycket längre, men jag vill inte dra hans namn mer i smutsen.
Nu tänker vissa; -"Men GNR's version av Knockin' On Heavens Door då!?"
Nej, den låten gör fan Dylan bättre.

Tjing
 

Kommentarer
Postat av: jody

bra där, det här var ett ämne med behov att tas upp faktiskt. inte nog med att hans munspel skriker i panik, utan hans röst är gnällig som en femåring som inte får som han vill.

om man inte är missnöjd redan innan, så känner man sig alltid missnöjd efter man lyssnat på honom. å som du säger så är det ju synd på en sån bra låtskrivare.

2008-08-14 @ 21:35:58
URL: http://frykowski.blogg.se/
Postat av: Simon

Haha, fan vad jag känner mig bespottad nu.

Jag håller dock med dig till en viss del, jag gillar verkligen Dylans röst på alla hans 60tals plattor, den har något. Varför? Då ber jag dig gode Michel att förklara varför en drös med tonårsflickor gillar Håkan Hellströms röst.



Föresten, Jim James & Calexico - Going to Acapulco.. En av dom bästa Dylan covers jag har hört.



Ha det bra krigarn!

2008-08-15 @ 12:27:22
Postat av: Michel

Du, Håkan Hellström är ett annat exempel som jag kommer att tillägna ett inlägg framöver, men det är väl samma visa där i princip. Skillnaden är att Hellström inte ens gör bra låtar. Jag har faktiskt inte hört "Going to Acapulco-covern", men jag gillar Calexico skarpt, så den ska jag kolla upp.



Ha det bra du med!

(Gotlänningar är väl inte stela?

När det är allvar så är det =D )

2008-08-15 @ 14:23:04
Postat av: Simon

Gör så, den ligger på I'm not there soundtracket.

2008-08-15 @ 14:51:36
Postat av: jody

vadå gotlänningar är inte stela? är det där något intärnt, eller har jag missat någonting i dina texter mitch-bitch?

2008-08-15 @ 15:22:07
Postat av: Michel

Svar på Simon:



Har lyssnat nu, den var snuskigt bra! Tack för det tipset

2008-08-15 @ 22:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0