Musik kan visst påverka!

När jag läste filmvetenskap i Växjö för något år sedan så hade jag ett block som handlade om filmmusik.
Föreläsaren var överlag väldigt duktig och hade mycket bra saker att säga, MEN...han påstod att musik i sitt enkla jag inte kan framkalla känslor! (bara i kombination med t.ex. bilder)

Enligt mig är det total BS (nej, inte den sexuella läggningen), musik kan påverka mig otroligt mycket- både positivt och negativt.
Föreläsaren påstod att det var omöjligt för en människa som i t.ex. lyckligt tillstånd sätter på en låt sedan blir olycklig, arg eller sentimental p.g.a. musiken.
Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att motbevisa hans dårskap. Varenda gång jag sätter på en skiva startar ett känslohav som ändras i takt med musiken.

Det är ju alltid väldigt personligt hur man påverkas av musik. Jag menar, om man lyssnar på en vacker låt med en tragisk text, så behöver inte detta betyda att man blir ledsen.
Som ett exempel så har jag "Beach Boys - God Only Knows". Den är så vacker och egentligen helt förkrossande om man förstår vad låten egentligen handlar om. Men när jag lyssnar på den så fylls jag av en otrolig lycka och det är en lycka som sitter i och påverkar mitt sett att se på världen. Allting känns lite enklare, problemen är inte lika stora längre and so on.
Det kan också vara tvärtemot. Vi tar vilken sliskig R'nB-ballad som helst som kanske handlar om en fantastisk och lyckosam kärlekshistoria som exempel.
Jag skulle förmodligen kunna bli så otroligt upprörd att jag gick ut och våldtog en katt.

Kontentan = Min föreläsare hade inte alla bestick i lådan. Musik kan framkalla vilka känslor som helst.

PEACE

Kommentarer
Postat av: jody

mm..bra inlägg. å du har helt rätt. jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att musik är den yttring som påverkar människor mest tillåmed. utan att bara prata för egen del. det är ju som ett helt eget kommunikationsmedel, som berör en vare sig man vill eller inte. kroppen hinner ju tillåmed reagera innan man kanske ens själv har börjat lyssna. man stampar takten omedvetet till rytmer, förljs med i hypnosen lixom. å stråkar får en att rysa för att det är så fragilt. det är vääl därför en del låtar genom historien blivit förbjudna..för att de uppmanar till uppror osv. å det stämmer ju..trots att det kanske inte är en text med sådana antydningar så reagerar man känslomässigt på all musik. å om man verkligen sätter på en låt för att lyssna är det klart man känner något! helt övertygad! oerhört märkligt sagt av din lärare. det måste vara väldigt tråkigt för honom å gå runt å tro att han inte kan känna något av det han hör om han inte har en bild till. poor man

2008-08-21 @ 05:23:20
URL: http://frykowski.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0