Musiktipset no.5 "Hansson & Karlsson"

Hej hopp!
Då var det dags för musiktipset ännu en gång. Jag har inte varit så duktig på att uppdatera dem på det senaste, men here goes.

Hansson & Karlsson

Medlemmar
Bosse Hansson - Orgel
Janne "Loffe" Karlsson - Trummor

Hansson & Karlsson var ett utav Sveriges mest framstående band under 60-talet, men kanske inte för den allmäna publiken. Däremot så tjänade duon som en enorm inspirationskälla för många andra musiker.
Bosse Hansson var en mycket märklig man (läs mitt inlägg om honom) och han var en djävul på att spela hammond-orgel. Han spelade precis på det sättet en sådan orgel kräver- han bankade slog och stampade för allt han var värd.
Janne "Buskis-Loffe" Karlsson å andra sidan är trummisen som faktiskt skapade fusion-drumming. Som gammal jazztrummis blandade han sina kunskaper med rock, blues and you name it.

Bosse spelade in "Sagan Om Ringen". En skiva med massor utav oförglömliga låtar. Han spelade också med "Fläsket Brinner", ett riktigt bra svenskt band.
Janne Karlsson var runt och spelade med en massa människor, men den bästa inspelningen enligt mig är "Här Kommer Natten"- med Pugh Rogerfeldt och Jojje Wadenius.

Det mäktigaste i hela denna historien är deras största fans av dem alla- ingen mindre än Jimi Hendrix.
Varje gång Hendrix var i Sverige så spelade han tillsammans med duon. Senare så spelade Hendrix in en cover på Hansson & Karlssons "Tax Free".
Det är den låten jag bjuder på i detta tipset, men köp skivan, den är värd varenda krona!
 Tax Free - Hansson & Karlsson

Kommentarer
Postat av: jody

visst var det loffe som var med å spelade in doris-skivan också? den tycker jag är grym.

2008-08-27 @ 21:53:13
Postat av: Michel

Oui, ce'st vrai.

2008-08-28 @ 08:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0