80-talet till fördärvet

Det glada 80-talet
Nej, inte vet jag det inte. Visst det kom sjukt mycket bra hip hop under det årtiondet, men annars hade det inte mycket att erbjuda. Bara tragik...

Rolling Stones blev skit. Aerosmith sög.
En massa nya skräpband med Roland-synthar tvingade sig in på marknaden och fick tonåringar att sitta hemma och runka till Lilli & Sussie samt Europe (Ja, de spelar i samma division)

Den största skandalen måste väl ändå tillskrivas Fleetwood Mac och Jefferson Airplane.
De sistnämnda var i alla fall värdiga nog att byta namn till Jefferson Starship och på så sätt bevara de vackra minnena.
Men vad fan var det som hände med Fleetwood??
Jo, Peter Green grävde ned sig i London någonstans och lät naglarna växa. Lindsey Buckingham såg sin chans att stå i rampljuset för en gång skull och Stevie Nicks var bara stenhög.
Okay, jag är lite väl krass, men va fan...Fleetwood var så sjukt grymma musiker.
Jag gillar väl Rumours (som kom -77, men som låter -80 och därför kan tillskrivas det årtiondet), men det är inte Fleetwood Mac och därmed basta!

Jag tycker att vi alla bestämmer oss för att glömma 80-talet och speciellt det tidiga 90-talet och helt enkelt låtsas som om de inte existerar.
(Rap flyttar vi fram så att allt kom på 70-talet )

Kommentarer
Postat av: Love

Ojoj vad provocerande! Visst gjordes mkt skit på 80:talet (framförallt massa Hip Hop) men glöm inte bort att det var 90:talet som faktiskt drev musiken i fördärvet! Närmare bestämt grungen och allt äckligt den förde med sej.

Jag tror faktiskt att du glömt bort hur mkt bra som egentligen gjordes på 80:Talet och vad det gjort för musik produktionens utveckling. Låtar som "Take me on" med Aha eller nästan samtliga Yes låtar från 80talet kan vara ibland det mest storslagna of all times! Fleetwood Mac är bara en fis i rymden, titta på ALLA de sköna 70:tals pundarna som faktiskt inte alls blev sämre under 80:talet... Genesis (Peter gabriel, Phil Collins) Van Halen, Toto, Rush med fler!

Det var nittiotalet som dödade alla dessa!



Hadde varit grymt intressant att höra hur Zeppelin låtat om de levt kvar under denna fantastiska era.

2008-07-04 @ 00:52:13
Postat av: Michel

Hmm, nu sätter du igång mig igen, men jag ska försöka sansa mig.

Visst, Genesis och Yes, det köper jag. Men A-ha, "Take On Me"!?!

Jag generaliserade kanske lite väl, men jag är referar egentligen till 80-talsstilen och det enda bandet utav ovan nämnda som behärskar den var "Van Halen". Toto, Rush...hmmm, nja.

90-talet bjöd som sagt på Grunge. Dåliga musiker och kassa inspelningar, men det fanns i alla fall en ådra av uppror som var djävligt peppande. Dessutom blir jag rätt sentimental när jag tänker på grungen. ,

Jag är sjukt tacksam att jag inte fått höra hur Led Zeppelin lät under 80-talet. Jag vill gärna bevara de vackra minnena.

2008-07-04 @ 01:39:31
Postat av: Michel

not.

Rush bästa låtar gjordes på 70-talet.

Det enda Toto duger till är personalfesten där chefen är dyngrak och dyker från bardisken med en slips knuten runt skalpen.

-"Hold the line, da-da-da...duns..."

2008-07-04 @ 01:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0