Mikael Ramel

Kan vara vår tids bästa svenska låtskrivare enligt mig.
Som son till den store Povel Ramel så är det kanske ingen jätteöverraskning att Mikael skulle bli en fantastisk låtskrivare.
Nu är inte jag något fan av farsegubben, men vi ska inte sticka under stol med att han var duktig på det han gjorde.

Det mest intressanta med Mikael Ramel är att hans skivor så tydligt speglar perioderna i hans liv.

"Till Dej" (1972)
Mikaels flumperiod när han hängde med grabbarna i Fläsket Brinner och Roffe från det svenska bandet "Jaguar".
"Artificiell Prana" är trots allt detta en anti-drog-låt. Extremt politisk, Turid (Turid) gästar på "Pengar"

"Extra Vagansa" (1975)
"Bered er på en chock extra-vagansa. När djurriket ska ockupera stan"
Flumgung

"Nu Kommer Jag Till Dig"
Sjukt grym platta med Mats Öberg (Mats & Morgan) på klaviatur och munspel.
Jag tycker att Ramel låter mogen och fylld av erfarenheter på denna skiva. En otroligt pregnant skiva med välskrivna låtar som nästan lutar åt det klassiskt progressiva hållet.

Mikael var också medlem i "Fläsket Brinner" som är ett utav de coolaste svenska banden som existerat.
Fantastiska musiker samlade på ett och samma ställe.
Bl.a. Bosse Hansson

När jag jobbade på Enzo (se mitt första musiktips), så brukade Dick Hansson (Hansson deWolf United) komma in och hänga med mig och prata musik.
Enligt Dick så är Mikael Ramel den bästa svenska låtskrivaren samt kompgitarristen.
Själv tycker jag att herr Hansson är extremt begåvad också.
-"När kommer barnen in?"

Fläsket Brinner - Bosses Låt (Utan Micke)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0