Ritchie Blackmore V.S. Steve Morse

En duell jag står fullkomligt kluven inför.
Jag syftar naturligtvis på "Deep Purple" och vem utav de båda som är bästa gitarristen för bandet.
Steve Morse har fått mycket skit genom åren då alla vill ha tillbaka Blackmore och jag har varit en utav dem som vill ha tillbaka honom.
Jag har dock insett att Ricthie aldrig kommer att komma tillbaka och det finns ingen mening med att dividera huruvida Steve passar som gitarrist eller inte.
Nu är Steve Morse, Deep Purples gitarrist och man får helt enkelt acceptera det eller sluta lyssna på Purple.

Det vore dock intressant att jämföra de båda.

Ritchie Blackmore

Tekniskt skicklig, men slarvig. Det sistnämnda ser jag dock inte som något negativt då det är väldigt karaktäristiskt för Ritchies spelstil (också Jimmy Page).
Intressanta solon som aldrig blir tråkiga med klassiska inslag utav "Ritchie-whammyn".
Tröttnade på rocklivet och startade "medeltidsbandet" Blackmore's Night" tillsammans med frugan.

Steve Morse

Tidigare gitarrist i "Dixie Dregs" samt "Kansas".
Fulländad tekniker som inte alls spelar slarvigt.
Och det är väl detta som är problemet enligt mig. När man är en sådan begåvad musiker tenderar spelstilen bli tråkig och alldeles för tekniskt masturberande.
Steve låter dessutom otroligt modern (passar inte riktigt med Purples sound) med sitt tunga ljud och orgier utav övertoner.
Nej, Morse passar nog inte i det Deep Purple vi minns, men å andra sidan så är det inte samma Purple nu, som då...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0