Marshall compressor

Nyligen hemkommen efter en avslappnande och kärleksfull (tack vare Judit) semester hemma på Gotland.
Gick in på 4-Sound för att kolla runt lite i sortimentet och väl därinne fick jag en impuls att köpa ny effektpedal till gitarren.

Det slutade med denna;

Marshall Ed-1 "Edward the Compressor"


Jag har länge varit sugen på en kompressorpedal eftersom den verkligen hjälper till att förbättra gitarrljudet avsevärt.
För er som inte har en aning om vad den gör så kan jag förklara lite snabbt,

Pedalen känner av den inkommande signalen från gitarren och när den signalen försvagas (decay) så lyfter pedalen upp den igen (gain) och man får en mer "uthållig" ton.
På så vis kan man dels låta tonerna ringa ut längre, dels få ett mycket renare/jämnare gitarrljud. Den funkar också tvärtemot då den trygger ned signaler som är för starka.
Pedalen är mycket mer än detta, men i det stora hela gör den det som jag beskrivit.

Bara fördelar kan det tyckas.
Nja, har men en gitarr med singel-coil-mickar så kommer man tyvärr lida av ett extra brumljud från förstärkaren. Detta är dock enkelt fixat med en brusreduceringspedal t.ex. Boss Noise Supressor NS2. 

En annan tumregel om man inte vill att det ska höras att man har kompressor inkopplat (men ändå vill förbättra soundet) så bör man inte ställa "Compression" högre än 45% av maxkompression. Jag kan dock tycka att det låter rätt coolt med mycket kompression, strängarna liksom snärtar till och ger en funky känsla. Det är därför föga förvånande att effekten används flitigt inom gammal funk och soulmusik. 
Ett annat band som ofta använder mycket kompressor är Red Hot Chili Peppers, så jag tänkte visa hur man ställer in pedalen för att få fram det riktigt gamla RHCP-soundet;

På gitarren, välj antingen alla mickar eller middle+neck.

På pedalen;
Emphasis (vilka frekvenser man ska påverka) = HI, alltså höga
Volume/Gain = En smaksak, gäller bara volym
Attack = 100% (uppvriden till max)
Compression = 100% (uppvriden till max)

Jag valde mellan denna pedal eller Bossversionen, men jag tyckte att Marshalls hade helt klart mustigaste ljudet. Boss kändes lite kallare och hårdare. Annars gillar jag Bosspedalerna, har två stycken.

Rekommenderar denna i alla fall







 


Kommentarer
Postat av: Marcus

hehe, åhhh, Michel köper pedaler! Du får passa dig, snart blir det dags att köpa pedalbord tror jag visst! :P



Att ha en Compression-pedal är alltid händigt, den är lite som den där skruvmejseln i verktygslådan som passar till allt. Finns så mycket nytt att upptäcka i ljudväg om man har en sådan. Jag och min Boss-pedal är jag grymt nöjd med, speciellt med tanke på de kraven jag har av den.



Precis som du skriver så är den perfekt för det där äkta RHCP-soundet. Funk med en gnutta dist... Men bara ytterst lite... Så pass lite att den mer river ljudet än distar det. Då får man Frusciante där man vill ha honom.



Marshall gör faktiskt rätt hyfsade pedaler. Jag är mest ute efter deras Bluesbreaker II, men har inte lyckats trycka av och köpt en. Ska dock ske en vacker dag, sägs vara en mkt bra Overdrive.



Påtal om detta, dags och dra ihop ett nytt jam snart igen! Det här går inte... Blir ju möglig på fingrarna snart! :P

2009-08-09 @ 22:13:31
URL: http://www.acks.se
Postat av: jody

itchy, akta så du inte blir som the Gahm med alla pedaler bara....

love

2009-08-13 @ 03:33:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0