We Are The World

I svallvågorna av Michael Jacksons död fick jag - liksom många andra säkert - en nytändning och gick igenom hans musik igen. Kom att tänka på hans otroliga inspelning av "We Are The World".

Låten skrevs 1984, av Michael och Lionel Richie samt producerades av Michaels legendariske vän Quincy Jones.
Den var ett försök till att samla artisteliten på den tiden till förmån för behövande i Afrika. Man kan säga att Michael Jackson lyckades klarade detta, med råge dessutom.
Många andra har redan flera gånger skrivit om hur och varför denna låt spelades, samt efterspelets verkan, men jag kommer och tänka på andra saker när jag ser videon. Det är inte bara Michael Jackson som är borta (rent musikaliskt menar jag nu) utan i princip alla andra som var med under inspelningen har lämnat det hetaste rampljuset. En del är naturligtvis fortfarande kvar.

Jag tänkte nämna artisterna i ordning och länka till deras mest kända låtar så att ni ska få en liten tidsresa.

Michael Jackson med vänner - We Are The World


Solosångare i den aktuella ordningen;

Lionel Richie - All Night Long
Är forfarande stor, men hade sin peak i mitten av 80'talet.
Lionel var tidigare sångare i R&B/Soulgruppen "Commodores"

Stevie Wonder - Signed, Sealed, Delivered I'm Yours
Stevie är naturligtvis en legend och minst lika stor som Jackson, om inte större.
Han är en stor inspirationskälla för många artister och har gjort mycket för soulmusiken.

Paul Simon - Kodachrome
Som ena halvan av Simon & Garfunkel, är Paul Simon en av vår tids största artister som lever.
Jag valde hans fantastiska Kodachrome eftersom jag läste att Kodak precis bestämt sig för att sluta producera denna filmrulle.

Kenny Rogers - Ruben James
Alla som gillar country har någon gång nynnat på Mr.Kenny Rogers.
Jag älskar hans tidiga alster, men tycker tyvärr att han på den senaste tiden lutat alltför mycket åt det
som vi i Sverige kallar dansband.

James Ingram - Just Once
Sångare som agerat backup för bl.a. Ray Charles. Tidigare sångare i Revelation Funk.
Idag är James kanske mest känd inom de musikaliska kretsarna. Han dyker upp på diverse nysläpp som antingen sångare eller musiker.

Tina Turner - Proud Mary
Ja, vad ska man säga? Det är Tina Turner.
En otrolig sångerska och artist som spelat in mängder med oförglömliga låtar både som soloartist och tillsammans
med hennes despotiske man Ike Turner.

Billy Joel - Uptown Girl
Billy har aldrig varit särskillt "cool" att lyssna på, men med hans CV är det klart att han är mycket begåvad låtskrivare och artist. Han är fortfarande aktiv, men kanske mest går hem hos de äldre lyssnarna.

Michael Jackson - Rock With You
Grym låt från hans episka skiva "Off The Wall"

Diana Ross - You Can't Hurry Love
Som leadsångare i "Supremes" är Diano Ross en legendar med otaliga hitlåtar och fans. Jag hoppas att hon finns kvar som artist mycket längre.

Dionne Warwick - Walk On By
En av de största sångerskorna som finns bland oss.

Willie Nelson - Crazy
Willie är bland de största inom countryscenen och också utanför denna.
Tillsammans med Johnny Cash förändrade de synen på country och gjorde det coolt för andra att lyssna på.

Al Jarreau - Lean On Me
Al Jarreau är en fantastisk sångare som tolkat bl.a. Bill Withers (som ovan) och andra artister. Han förväxlas ibland med Al Green som lustigt nog är väldigt lika både som artist och till namnet.

Bruce Springsteen - The River
The Boss, en levande legend

Kenny Loggins - Footloose
En amerikansk singer/songwriter som står bakom låtar som "Danger Zone" från filmen "Top Gun".
Kenny spelade bl.a. tillsammans med den fantastiska bassisten Nathan East.

Steve Perry (Journey) - Don't Stop Believin'
Som leadsångare i bandet Journey har Perry skrivit musikhistoria flera gånger om.

Darryl Hall (Hall & Oates) - Maneater
Ojoj, detta är barndom för mig. Hall & Oates har släppt otaliga klassiker på 80'talet. Sök upp dem på Spotify för fler go'bitar.

Huey Lewis (&The News) - The Power Of Love
Jag säger samma sak som ovan...

Cyndi Lauper - Girls Just Wanna Have Fun
När jag var liten hörde jag nog alla Cyndis låtar genom min systers dörr. Alla lyssnade på Cyndi när det begav sig.

Kim Carnes - Bette Davis Eyes
Kim Carnes med sin raspiga röst är fastetsad på många trumhinnor. Hon är fortfarande aktiv, men fallit lätt i glömska.

Bob Dylan - Hurricane
Det är Dylan liksom...

Ray Charles - Georgia On My Mind
En legend som tyvärr gick bort 2004 i levercancer.

Kommentarer
Postat av: Marcus

Oh, Betty Davis Eyes är störtskön. Jag vet inte varför den låten är så mysig, måste vara hennes röst alltså. :)

2009-06-30 @ 21:00:04
URL: http://www.acks.se
Postat av: Semlan

Det var ju tur att du upptäckte att annat än Huey Lewis i din barndom, annars hade det kunnat gå såhär!! http://www.youtube.com/watch?v=qwicLgOGJOI

2009-09-07 @ 00:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0