Instrument och pedaler

För en stund sen var jag inne på en väns sida där han hade lagt upp sina instrument och tillbehör. Nörden i mig vaknade till liv, så jag blev peppad på att göra samma sak.

Utöver bilderna här på sidan har jag en bas och ännu en gitarr, men jag orkade inte lägga upp basen och gitarren är hemma på Gotland.


1999 var året då jag blev övertalad till att köpa min första gitarr - en J&D Strata-kopia - och jag är glad över att jag blev övertalad.

Jag vet inte varför det blev just en Strata, kanske var det bara en slump, eller så visste jag redan då att det skulle vara modellen som skulle komma bli min trotjänare i vått och torrt. Den här kopian var inte direkt någon supergitarr, väldigt svårspelad och inte så mycket själ, men humbuckern som den var utrustad med kunde leverera i alla fall.
Något år senare bestämde jag mig för en uppgradering, en äkta Fender Stratocaster. Jag hittade min skönhet - en restaurerad 60'tals yxa- med singel-coil mickar (som sig bör på en Strata), men med helt ny hals.
Denna gitarr är ännu idag i min ägo och kommer nog alltid att vara det.
Jag är helt trollbunden av Stratans sound (klassiska "twanget") och den unika kapaciteten att låta bra i så många musikstilar som ingen annan gitarr klarar av.
Nästa gitarr jag kommer att köpa kommer dock bli en Gibson SG Original, för att kunna ge mig an ett annat sound när lusten faller sig på.





Förstärkare
Ja, det är bra att ha. Jag har två... en till gitarren och en till basen. Jag brukar detta till trots oftast bara använda basförstärkaren till allt. Jag gillar det feta ljudet man får när man spelar gitarr genom basstärkaren.

                                                                                                                                                                       



Jag säger bara Marshall, det finns ingen stärkare som slår denne gigant på tassarna. Den enda som kommer i närheten är "Orange" med sin bestar!

Gitarrförstärkaren är en Marshall 5210 50W.
Ingen superbra livestärkare då den är lite klen, men med rätt uppmickning funkar den alldeles utmärkt. Disten
låter kanon och likaså det rena ljudet. Den har dock ingen tyngd i sig och detta kan jag sakna.

Basförstärkaren är en Marshall Bass Combo 50W.
Jag älskar denna stärkare. Låter snorbra som basstärkare och riktigt bra som gitarrstärkare.



Pedaler
Är roligt att ha, men man ska inte ha för många, då blir det fånigt.



Jag använder;

V-amp2 Multieffektpedal när jag spelar in musik. Annars... aldrig! Den låter skräp som live-pedal

Boss FZ-5 Fuzzpedal - You gotta love the fuzz! Denna pedal går riktigt varm hemma hos mig. Den kan låta som en klassisk
fuzz-pedal med extremt mycket treble, eller som en modern monsterfuzz med massor av botten. Den har också en inbyggd
oktav-effekt som är ganska cool.

Boss Digital Delay DD3 - Riktigt bra delay-pedal med inbyggd reverb som låter göttmos!

Wah-wah Cry Baby GCB-95 - Originalet av alla Cry-babies. Jag gillar verkligen ljudet i denna pedal, men den är lite för okänslig.
Voxens wah-wah har ett mycket bättre utslag. Det finns iofs fler modeller av Cry Babyn som har andra karaktärsdrag, men då får man
också betala en hel del mer.


Strängar

Fender Bullets 0.09 vid tillgång, annars Earnie Ball.

Plektrum

Dunlop 1 mm

Kommentarer
Postat av: Marcus

Jävligt frän Strata, Michel!



Vad är det för exakt "årsmodell" på den? 63? 62?

2009-04-01 @ 08:56:38
URL: http://acks.wordpress.com
Postat av: Michel

Ja, min "Blackie" är väl i grunden en 62'a, men mickarna är replika på en modell från 69' om jag inte missminner mig.

På tal om Strata, jag såg precis Gibsons Strata, kändes märkligt, en Strata med Gibson-neck

2009-04-01 @ 23:03:02
Postat av: Marcus

I see!



62-modellerna är ju de som är de mest åtråvärda av alla Vintage-modeller som Fender någonsin gjort (i alla fall i mina ögon) så jag blir om jag ska vara ärlig redigt avundsjuk måste jag säga! :P



Jag fejkar mitt Vintage-sound med mina Texas Special-pickups på min Mexikanska Strata, fast inget går ju upp mot orginalljudet. Hur som haver så är alltid Vintage bäst i alla avseenden så du ska ju vara rädd om den.



Va? En Gibson Strata? Måste ju vara något Aprilskämt eller något, låter ju väldigt märkligt...

2009-04-02 @ 18:01:52
URL: http://acks.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0